Sök:

Sökresultat:

12503 Uppsatser om Respekt för allt levande - Sida 1 av 834

Djuretik i förskolan : Vilken vÀgledning ger lÀroplanen och hur arbetar förskollÀrare?

I syfte att undersöka om, och i sÄ fall hur, förskollÀrare arbetar med djuretik som en vÀrderingsfrÄga undersöks (1) förskollÀrares tolkning av lÀroplanens skrivning om ?respekt för allt levande?, (2) hur förskollÀrare arbetar med vÀrderingsfrÄgan djuretik och (3) vilken hÀnsyn de tar till lÀroplanens krav pÄ saklighet och allsidighet i detta arbete. Empirin bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex förskollÀrare varav 3 Àr vegetarianer. Analysen baseras pÄ poststrukturalistisk teori och teori om den dolda lÀroplanen. Informanterna anger att de arbetar med djuretik i ringa omfattning men visar ocksÄ att förskollÀrarna förmedlar omedvetna budskap om djuretik.

Respekt - finns det? En litteraturstudie om hur betydelsefullt bemötande med respekt Àr för patienten med en annan kulturell bakgrund

A litereture review about how significant treatment with respect is for patients with another cultural backgraund.

Respekt - hur synliggörs det i förskolans vardag?/ Respect - how is it Visualised in the Daily Work in the Pre-school?

Mitt syfte med studien Àr att undersöka hur pedagoger pÄ förskolan resonerar kring ordet respekt. Mina frÄgestÀllningar har varit: Hur tolkar pedagoger inom förskolan ordet respekt? Hur beskriver pedagogerna handlingar som uttrycker respekt för barn. Vilka metoder menar pedagogerna Àr lÀmpliga för att öka respekten mellan barn och vuxna pÄ förskolan? Undersökningen har genomförts som intervjuer av 14 pedagoger. Resultatet av undersökningen visar att flertalet pedagoger resonerar kring ordet respekt som en del av pedagogens omvÄrdande roll.

LÀrares respekt för elever. LÀrares och elevers syn pÄ respekt för elever i skolan.

Uppsatsen beskriver vad lÀrares respekt för elever i skolan kan innebÀra. UtifrÄn intervjuer med lÀrare och elever samt litteraturstudie framkommer synen pÄ respekt för elever i skolan. Undersökningen har gett olika aspekter av respekt för barn dÀr lÀrare och elever har gemensamma Äsikter, men dÀr ocksÄ olika uppfattningar finns. Resultatet visar att lÀrares respektfulla bemötande kan innebÀra lÀrares lyssnande, elevers medbestÀmmande, grÀnssÀttning, ömsesidighet, hÀnsyn till barns sociala miljö samt lÀrares omtanke. Bristande respekt kan innefatta att lÀrare inte lyssnar, har förutfattade meningar, anvÀnder ironi och sarkasm, Àr irriterade, anklagar oskyldiga och misstror elever.

ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel

VÄrt mÄl Àr att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (Àven kallat lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmÄgor. I den hÀr rapporten visar vi ett exempel pÄ hur detta kan realiseras med hjÀlp av teknik. Vi har inriktat oss pÄ att simulera alvers övernaturliga hörsel. Levande rollspel Àr mycket kÀnsligt för störningar frÄn ?vÀrlden utanför?, exempelvis modern teknik och sprÄk.

"Att bruka det förflutna i nuets tjÀnst" : -en historiedidaktisk analys av Forum för levande historiasanvÀndning av det historiska folkmordet

I denna uppsats behandlas den statliga myndigheten Forum för levande historia. Grunden i dennastudie utgörs av en kartlÀggning av myndighetens verksamhet, sÄ som den gÄr att studera i form avmaterial publicerat pÄ Forum för levande historias hemsida. UtifrÄn exemplet ?det historiskafolkmordet? anvÀnds en rad historiedidaktiska teorier för att svara pÄ frÄgor som berör Forum förlevande historias historieanvÀndning. Med hjÀlp av en historiedidaktisk granskning av hurmyndigheten behandlar det historiska folkmordet diskuteras förhÄllandet mellan denhistorieskrivning som bedrivs och Forum för levande historias uppdrag och verksamhet i nutid.Studien slÄr fast att Forum för levande historia ofrÄnkomligen bedriver en historieförmedling somfÀrgats av det sammanhang som den bedrivs i.

ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel

VÄrt mÄl Àr att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (Àven kallat lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmÄgor. I den hÀr rapporten visar vi ett exempel pÄ hur detta kan realiseras med hjÀlp av teknik. Vi har inriktat oss pÄ att simulera alvers övernaturliga hörsel. Levande rollspel Àr mycket kÀnsligt för störningar frÄn ?vÀrlden utanför?, exempelvis modern teknik och sprÄk.

En levande vattenfront : Planförslag för Tullkammarkajen i Halmstad

Dagens sta?der sta?r info?r en fo?rta?tning som kommit att bli ett allt mer accepterat ideal inom samha?llsplaneringen. Genom att bygga ta?tt kan den stora efterfra?gan mo?tas som finns pa? att bo i urbana miljo?er. Fo?rta?tningen sker ofta genom att hamn- och industri- omra?den avvecklas i stadens centrala delar vilket frigo?r attraktiva markomra?den.

Skolan som social arena? : En studie om den levande sociala gemenskapen pÄ tvÄ skolor

Detta examensarbete syftar till att skapa en ökad förstÄelse för skolan som arena för att frÀmja allsidiga kontakter och en levande social gemenskap samt att undersöka hur pedagoger och rektorer uppfattar och tolkar skollagens och lÀroplanens direktiv om detta uppdrag. UtgÄngspunkten i undersökningen ligger i kvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer frÄn tvÄ högstadieskolor. Vid intervjuerna undersöks hur den levande sociala gemenskapen prioriteras och definieras, hur man arbetar med att utveckla den och vilka som Àr den sociala gemenskapens arenor pÄ skolorna. De intervjuade Àr alla överens om att förutsÀttningarna för en levande social gemenskap börjar med goda relationer mellan lÀrare och elever och att den levande sociala gemenskapen Àr en förutsÀttning för att skolan ska vara en fungerande institution. I undersökningen framgÄr att alla informanter Àr pÄ det klara med vad styrdokumenten beskriver rörande de sociala relationerna utan att de för den skull har en bild som överensstÀmmer med varandra.

Respekt i skolan : Elevers och idrottslÀrares syn pÄ respekt och samarbete i grundskolans lÀgre Äldrar

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta forskningsarbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för hur elever och lÀrare resonerar kring respekt och samarbete.ForskningsfrÄgor:Hur resonerar idrottslÀrare kring samarbete och respekt?Hur resonerar elever kring samarbete och respekt?Till detta följde en fördjupning av fenomenet respekt.MetodVid datainsamlingen anvÀndes tema-intervjuer av halvstrukturerad kraktÀr dÄ en intervjuguide anvÀndes vid samtliga samtal. DÄ erhölls svar frÄn 6 st informanter, tvÄ lÀrare och fyra elever, samtliga informanter var antingen lÀrare för- eller elever i grundskolans yngre Äldrar.ResultatResultatet visade att lÀrarnas resonemang om respekt handlade om att kunna lyssna pÄ eleverna, att man visar varandra lika vÀrde. En av lÀrarna uppfattade respekt sammanlÀnkat med beundran som nÄgot positivt och respekt sammanlÀnkat till rÀdsla som nÄgot negativt. Den andre lÀraren menade att respekt inte Àr nÄgon obehaglig kÀnsla men att respekt som beundran var missbruk av respekt.

?Det Àr en sorts balans, att vara kompis men ÀndÄ tydlig som ledare? - en studie av hur lÀrarstuderande talar om lÀrare-elevrelationen

Uppsatsens syfte Àr att undersöka lÀrarstuderandes tankegÄngar om lÀrare-elevrelationen och dess betydelse för elevens lÀrande. Enligt styrdokumenten ska skolan strÀva efter en levande social gemenskap och eleverna ska lÀra sig ta hÀnsyn och visa respekt i samspel med andra. LÀraren ska vara en förebild och verka för att upprÀtthÄlla förtroendefulla relationer med eleverna.Enligt Skolverket kÀnner sig cirka 50 000 elever illa behandlade av sina lÀrare. UtifrÄn litteraturstudier och genomförda intervjuer med Ätta lÀrarstuderande med inriktning mot skolÄr 1-6, har lÀrare-elevrelationens betydelse för skolsituationen undersökts.LÀrarstudenterna uttrycker att det ska finnas en ömsesidig respekt mellan dem och deras blivande elever, samt att kontakten mellan lÀrare och förÀldrar Àr en viktig faktor för hur lÀrare-elevrelationen blir. Studenterna upplever dessutom att lÀrarutbildningen inte har lagt nÄgon större vikt vid lÀrare-elevrelationen..

Erfarenheter av att donera en njure : en litteraturstudie

Det vanligaste organet att transplantera Àr njuren. Cirka 30 % av alla njurtransplantationer sker frÄn en levande donator och vanligtvis Àr det familjemedlemmar som donerar en av sina njurar. Under senare Är har Àven nÀra vÀnner accepterats som njurdonatorer. Det finns mycket forskning pÄ den som fÄr ett organ men inte sÄ mycket pÄ den som donerar. Syftet med studien var att beskriva levande njurdonatorers erfarenheter av att donera en njure.

Den Goda Staden? Bostadssegregation i framtidens Göteborg

Göteborg vill bli "Den Goda Staden". "... en levande stadsmiljö dÀr arbete, boende, service, kultur, rekreation och idrott blandas pÄ ett fruktbart sÀtt. Det Àr en stad som Àr rik och levande för alla mÀnniskor"..

Familjebehandling ur barns perspektiv

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta forskningsarbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för hur elever och lÀrare resonerar kring respekt och samarbete.ForskningsfrÄgor:Hur resonerar idrottslÀrare kring samarbete och respekt?Hur resonerar elever kring samarbete och respekt?Till detta följde en fördjupning av fenomenet respekt.MetodVid datainsamlingen anvÀndes tema-intervjuer av halvstrukturerad kraktÀr dÄ en intervjuguide anvÀndes vid samtliga samtal. DÄ erhölls svar frÄn 6 st informanter, tvÄ lÀrare och fyra elever, samtliga informanter var antingen lÀrare för- eller elever i grundskolans yngre Äldrar.ResultatResultatet visade att lÀrarnas resonemang om respekt handlade om att kunna lyssna pÄ eleverna, att man visar varandra lika vÀrde. En av lÀrarna uppfattade respekt sammanlÀnkat med beundran som nÄgot positivt och respekt sammanlÀnkat till rÀdsla som nÄgot negativt. Den andre lÀraren menade att respekt inte Àr nÄgon obehaglig kÀnsla men att respekt som beundran var missbruk av respekt.

Tyst i klassen, med hjÀlp av massage: en studie i hur man kan förÀndra ljudnivÄn i klassrummet och öka barnens respekt till varandras integritet

Syftet med vÄrat arbete har varit att undersöka hur massage kan bidra till att förÀndra ljudnivÄn i klassrummet och öka barnens respekt till varandras integritet. För höga ljudnivÄer nÀmns allt oftare i samband med förskola och skola. Massage nÀmns ocksÄ ofta och har idag pÄ mÄnga skolor blivit en del av verksamheten. VÄra massagestunder byggde pÄ att barnen skulle massera varandra med klÀderna pÄ. Som metod anvÀnde vi en decibelmÀtare för att konkret faststÀlla den exakta ljudnivÄn.

1 NĂ€sta sida ->